Thursday, August 17, 2006

Make up - Presentation

Har väl egentligen ingenting direkt att säga (men det är ju precis som vanligt).

Ja det är lika varmt som de senaste två månaderna, det är fortfarande bara massa konstig mat och jag är fortfarande hopplöst spinkig, jag försöker gå upp de 9 kilona jag tappade sedan jag lämnade sverige i januari, men det går ju sådär med det när det bara är massa knepigt käk överallt, och så jobbar man ju till ganska sent också.


Jobbet ja, än så länge är det piss me pengarna, men det kommer verkligen att fixa till sig så småningom. Jag vill inte gå in på detaljerna för mycke, men det kommer att fixa sig ganska snart. Det är egentligen en massa grejjer jag skulle vilja
berätta om jobbet men just nu pallar jag bara inte, för har jag sagt A får jag ju säga B, och ska jag börja förklara så är det lika bra jag förklarar alltihopa, men det är i alla fall riktigt jäkla skoj och intressant. Vi har ju chefen på jobbet, hon är inte överdrivet supersmart, men hon är jäkla duktig säljare, och sen har vi hennes "partner" vet inte hur han bäst ska beskrivas, delägare är nog fel, han äger nog inte företaget, men han får en rejäl bit av kakan (läs: vinsten) han är en riktig fräck påg han, jag tror aldrig jag lärt mig så mycket om hur man driver ett företag och sånt som jag lärt av honom under de här veckorna, han e så jävla bra asså!

Vi har nyligen anställt en superduktig make up artist, och igår var det presentation av vårt utbildningsprogram inom Make Up och Hair Styling.
Väldigt intressant! Jag fattar inte så mycke, och skiter mest i vicket när det gäller hairstylingen, men make up-en är riktigt intressant, en massa teorier och fakta om hur man ska göra si och så om man ser ut så o sådär.. Men på ett väldigt visuellt sätt, inte bara stå och snacka gojja och trist o så, utan väldigt skojigt.

Annars då, jo varför inte ta o snacka lite om taiwan, nu när vi ändå nämnde vår nya Make Up artist.
Hon är gravid i tredje månaden och det va absolut inga problem för min chef att anställa henne, visserligen håller jag med om att hon är väldigt proffsig, hon har 10 års erfarenhet, har jobbat för en massa magazines som jag känner igen, och även sminkat för tv-shower och filmer, så visst är hon en jäkla duktig tjej, men ändå. Att anställa en gravid tjej i sverige tillhör väl kanske inte det vanliga.
Men då försöker ni ju leka smart nu väl och tänka "amen martin lille, du fattar väl att reglerna inte är riktigt samma i taiwan som i sverige" och det är precis det jag ska förklara nu. Exakt hur länge man kan stanna hemma och lattja me kidsen i Sverige är jag inte riktigt säker på, men det är jäkla länge i alla fall.

I Taiwan måste arbetsgivaren betala en månadslön för mamman som precis klämt ut sin unge, ja jag repeterar, EN månadslön måste arbetsgivaren betala, sen är det upp till henne hur länge hon vill stanna hemma.
Jag kan väl lite, hm, ja vad ska man tycka om det? Ärligt talat tycker jag det låter skitbra! Fördelen är ju att det för arbetsgivaren egentligen kvittar om man vill ha ungar eller inte, och frågan om man funderar på att skaffa barn behövs inte ställas under anställningsintervjun. Lägg därtill en låg skatt (som såklart betyder att staten inte kan betala ut några pengar till en mamma som väljer att stanna hemma länge med sin bebis), men det innebär också att man får lite mer pengar över varje månad, som man då måste ta ansvar för och lägga undan lite så att man känner att man kan stanna hemma med bebisen precis så länge man nu känner för.

Sen har vi ju anställningstryggheten, som jag förstått det får man lov att kicka ut så gott som vem som helst, av vilken godtycklig anledning som helst, man måste visserligen betala tre månadslöner, men man får lov att avskeda vem som helst.
Betyder det då att folk får kicken hela tiden och att man missbrukar friheten som finns här i taiwan för att styra sitt bolag, nej tydligen inte. Jag har hört mig för och folk kickar inte ut folk för skitsaker, hemma vet vi ju hur Lidl gör, och vi får ju inte glömma att man utan några som helst problem får lov att säga upp folk hemma i sverige om anledningen är arbetsbrist.
Finns det några fördelar då? Jo det är ju att man inte är det minsta rätt att anställa folk, vi var tre personer som började den veckan jag började, jag, en kille till, och en tjej. Men hon va inte så jäkla bra, hon sa hon va bra på make up men det va mest snack, hon va inte bra, och sen kom hon inte när vi hade exhibition och skyllde på att hon va sjuk. Ja på måndagen va det ju bara att packa väskan och rensa skrivbordet för henne.

Alla vet ju att det är ganska dyrt att anställa folk, det tar en massa tid, och alla är kass i början, osv osv, det är en väldigt god anledning till att inte anställa nytt folk hela tiden så fort det är en fis på tvären, dessutom om man har nån gammal slö typ (eller ung slö typ) som bara fjantar runt på jobbet så är ju alla hela tiden medvetna om att passar det inte kan man ju sluta, och finns det någon annan som vill göra ens jobb snabbare, bättre, och för lägre lön, ja då ligger man ju inte så bra till. Men det är väl inte mer än sjysst? Om man är en sopa ska man väl inte sitta ivägen för nån annan som kan göra ens jobb bättre, dessutom är det praxis att aldrig prata om hur mycke man tjänar på jobbet, så ingen på jobbet vet hur mycke de andra tjänar, och det är riktigt jäkla bra! Man bryr sig mindre om allas avundsjuka och koncentrerar sig istället på att jobba så gott man kan istället.

Dessutom frågade jag om man t.ex kommer från Pintung (en håla utanför Kaoshiung), om man nu kommer från ett sånt ställe och är så jäkla nöjd med att bo där och inte alls vill flytta, ja då.. precis, då kan man ju börja ragga jobb, och finns det inga jobb (för det finns det ju inte alltid) så får man välja, antingen stannar man kvar i bonnahålan och byter bransch, skaffar sig nåt annat jobb eller utbildar sig till nåt annat, eller så gör man som de flesta här i taiwan, man flyttar dit jobben finns, enkelt, praktiskt, och ja "thats life".
Eftersom vi har arbetsbrist både här i Taiwan och hemma i Sverige kan man ju bli lite sur när folk tycker det är roligare med sjukskrivningar och försäkringskassan och det där hemska, än att bara ta ett jobb nån stans.

Ja nä jag ska inte klaga på sverige, det är ju jättefint o bra, men skulle du vilja ha ett företag med 5 anställda och din sekreterare bestämmer sig för att skaffa 5 ungar, ja då är det ju lika bra att ansöka om konkurs direkt. Eller bara att sätta lite fart med blåslampan i röven på de värsta slöfockarna, men det är klart, världens högsta skatt är ju inte så fel.

Fan varför åker jag inte hem och bara betalar en doktor till att säga att jag är jättesjuk i hela kroppen, och kokko i bollen, och sen kan jag sitta och dricka pina coladas på en strand i fillipinerna, det låter rättvist.

Min granne glömde förresten att dörren till balkongen va stängd, slog huvet i rutan och spräckte glaset med knäet, lite som att bryta tummen i röven (när man torkar sig). Men det måste sett jäkla roligt ut.

Nä nu e de tillbaks till jobbet, imorrn ska vi till Westin hotel och måla deras VIP-medlemmar, och på tisdag ska vi träffa massa journalister på en pressrelease och event för BenQ:s nya mobiltelefoner.

Jag har förresten skaffat mig två language exchange partners, (självklart tjejer, självklart snygga) den ena tjejen jobar för Mens Uno en modetidning för grabbar, skitbra för mig! Dessutom är hon jäkla festlig, den andra är en sån riktig mes, ni vet mamma e mes, pappa e mes, mormor e mes.. hela släkten är mesar.

nä nu ska jag ta o måla, skriva, förklara och visa skillnaden mellan en begonia och pion, ja det är sånt jag pysslar med, ja inte bara kanske, presentation ni såg på en av bilderna va de jag som fixat till, men det va inge speciellt, bara lite foto och trixa o grejja och bla bla bla

hej

ah ja förresten vi avslutar med förstasidan från gårdagens Apple Daily (vad är det för namn?).
Den personliga integriteten är ju, ja ni kan ju kolla själva och avgöra, men gangsters och allehanda brottslingar visas upp hur som helst på teve långt innan rättegång har kommit på tal, jag tycker det är väl lite sådär.. dom va i alla fall bussiga och "blurrade" ansiktet på offer nr.1 som faktiskt dog av skadorna.
Om ni inte kan läsa kinesiskan eller gissa er till vad som hänt så gick det till ungefär såhär. En drogpåverkad stolle började hugga en taxichaffis med en sax, och sen gick han bärsärkargång på alla som kom i hans väg, ända tills snuten satte ett par pistolskott i han, haha! där fick han den jäkla nöttan. Coolt att dom skjuter en sån kille, i sverige hade vi ju haft förhandlare och spärrat av halva stan och sånt skit.
(Fast snuten är piss här i taiwan, det är inga problem att muta sig fri från brott)









No comments: