Wednesday, May 30, 2007

Avskeda en anställd och lite sådär

hej ja absolut inget viktigt att säga denna gången, så stimma inte upp er i onödan. Idag sitter jag hemma o jobbar, mår inte riktigt bra, stack hem efter lunch, har lite magknip. Ja jag gick till kontoret i morse men jag visste ju vad som skulle hända, såhär ligger det till.

Alla bilderna är från shanghai, förutom den sista.

Igår på eftermiddagen, ja nästan på kvällen, ringde vår tjej som har hand om ekonomin på kontoret. När folk från kontoret ringer till mig är det nästan alltid nåt problem som måste fixas eftersom jag har hand om sånt. Jag märkte hon lät lite spänd på rösten så nåt hade ju hänt, jo då började hon förklara att en kund hade ringt och ville beställa ytterligare några små set, det heter väl set även i sverige? eller produktpaket? ja ni förstår i alla fall, inget speciellt, men eftersom hon vår tjej kommer ihåg att dom beställde nån liten order för bara en sådär 10 dagar sedan eller två veckor sedan men inte betalade direkt (det är ju bara jobbigt att skriva ut check och sånt på såna småsummor, och det är en kund vi har haft sedan länge så vi litar på varandra) jo då påminde ju vår tjej henne om att dom inte hade betalat den förra ordern och kunde kanske slå ihop den gamla och den nya. Fast då kunden förvånad, "jo men, den betalade ju jag förra veckan när Fröken H (vi kan kalla henne så, från vårt företag) sålde 10 Set med produkter till oss. Vår ekonomi tjej förstod snabbt att nåt inte stod rätt till och spelade lite dum och vilsen och sådär, och fick kunden att faxa över en kopia av checken dom hade ställt ut, och man ser tydligt underskriften från fröken H (vår anställde alltså). Nu kan det ju tilläggas att fröken H är både väldigt slarvig och glömsk och eftersom den ställdes ut förra onsdagen och vi sedan hade exhibition (utställning), precis dagen efter är det ju lätt hänt att man stoppar ner checken i sin mapp eller väska eller nåt annat och sedan glömmer den, visst är det under all kritik att man slarvar med företagets pengar, men det är väl ändå, ja.. ni kan väl tycka vad ni vill om det. Men nu är det ju så med checkar att har man väl löst ut checken kan man inte om man sedan känner för det, sätta in pengar och på så sätt återställa checken, är den utlöst är den förbrukad, och det går aldrig att dölja eller trixa tillbaks på nåt sätt, alltså är det lätt för oss att kontrollera om checken är utlöst. Dessutom som ni förstår, om hon fick betalning borde hon ju levererat produkterna också. Jo det hade hon, det kunde vår kund intyga, dom hade 10 set + ett fåtal andra produkter. För det första stämmer inte priset på checken (som jag kontrollerade) priser är lägre än vad vi alltid använder, och oavsett vilken rabatt dom har, stämmer inte priset, utan nåt är fuffens såg jag. Men eftersom taiwan är lite mesigt och vår ekonomi-tjej inte visste vad hon skulle göra, så frågade hon mig, och efter jag hade undersökt saken kan man inte komma till någon annan slutsats än att en av våra anställda har levererat produkter, erhållit betalning i form av en check, undertecknat checken, och igår måndags kväll visste vi inte var pengarna för tillfället fanns. Eftersom vi i vårt förråd har det mesta en kvinna kan tänka sig gällande krämer, nagellack, etc etc, är det ju frestande att plocka på sig lite grejjer. Men eftersom varje produkt som tas ut från förrådet måste skrivas ut (eller vad säger man?) utav minst en av två tjejer som har rättighet att hämta ut matriel, (dessa tjejer har ingen rätt att sälja eller skriva på checkar för att försvåra för grejjer att slinka ut och säljas). Men eftersom jag var på plats en timme före alla andra i morse och kontrollräknade i förrådet stämde det mycket väl med att 10st set saknades, egentligen saknades det mer än 10 set, men det har vi inga bevis för vem som kan ha tagit. Men det är inga stora pengar vi snackar om, det kan va misstag eller felräkning, det var inga set vi pratar om utan smågrejjer som lika gärna kan kvitta, det är som att räkna spik på en byggarbetsplats eller synålar hos en sömmerska. Hur som helst när klockan var nio kom de två tjejerna som har rätt att skriva ut produkterna och då blev dom genast inplockade på chefens kontor (som jag redan avtalat om att få låna den här morgonen), då kollade jag med dom om dom skrivit ut några produkter till fröken H, men det hade dom inte. De visade upp sina papper, och nej det hade dom inte, sen var det dags för mig att ta ett snack till med ekonomitjejen för att kolla en gång för alla om allt hon sagt fortfarande var korrekt? Vi dubbelkollade namnteckningen, jodå, allt var som vi misstänkt. Ja det va bara att kalla in fröken H, jag visade henne kopian av checken och frågade om det var hennes namnteckning. Jo det var det.. (sa hon) Ok vänta då 1 min, så kallade jag in chefen och ekonomitjejen, och så frågade jag om hon hade någon förklaring. Ja vad menar du? (sa hon) Lyssna nu på mig, jag hoppas du inser allvaret i den här situationen... ja och så förklarade jag att hon hade 5 minuter på sig att förklara sig. efter diverse bortförklaring och ljug om att tjejerna tydligen skrivit under, men efter att ha kallat in de här två tjejerna och hon sedan ändrat sig att näe kanske dom inte skrivit under, osv osv, allt möjligt och fan o hans mormor... var de fem minuterna över, och fortfarande hade vi inte fått någon förklaring, så jag fick berätta att jag inte kan ta ett annat beslut än att du blir avskedad med omedelbar verkan, och att du har 5 minuter på dig att rensa ditt skrivbord. Du kan behålla pengarna från checken, men har du ytterligare ekonomiska krav på oss kommer vi att polisanmäla händelsen, vi kommer att kräva tillbaks pengarna, skadestånd, och du kommer troligtvis att få fängelse 1-3 månader (taiwan har väldigt hårda straff för ekonomisk brotsslighet). Jag vet inte vilka nerver av stål ni har där hemma, men jag tycker INTE sånthär är skoj, jag hade magknip hela morgonen, men nu är skiten över i alla fall. Hur som helst, chefen kom förresten ganska nyligen hem från Indien, och där är det ju lattjo. Alla är lite glada, småfeta, och ganska skojjiga, och så gillar så gott som ALLA att dansa! Om man jämför med kina är det jo som natt o dag, i kina gillar männen att supa och sen talla på tjejerna, och sådär, berättade jag förresten om hur extremt vanligt det är med förfalskade sedlar? Ja jag misstänkte ju det när tjejen på kinesiska motsvarigheten till ICA kollade vår sedel i en halv minut! en 100kr sedel, en halv minut, vek o kände o klämde osv osv, men vi hade en jäkla tur o slapp problem, men t.ex en annan tjej som jag känner som har nåt SPA och sålde en massa krämer och fotsalt, hon blev blåst på 800kr i fejkade sedlar! Helt galet! 800kr! I kina! kan ni fatta? Det är ju hur mycke pengar som helst, fattar ni hur hög procenten måste vara på fejkade sedlar? Ja jag tycker bara det är jobbigt, men dom är ju övertygade om att de är guds utvalda folk, så vi får väl se. Indien då? Jo förutom kryddstark mat, ett jäkla roligt folk, och lite smutsigt och illaluktande Bombay, hade chefen tyckt det var lite jobbigt med tiggarna. Tydligen är det vanligt att gangsters kidnappar barn, och sticker ut deras ögon eller hugger av händer eller armar för att sedan skicka ut barnen att tigga, och tydligen kan dom tjäna rätt bra med pengar. Allt går såklart tillbaks till gangstern. Jag vet inte vad som är rätt eller fel med att ge pengar till sånt här, vi vet ju alla vart det går, men när det kommer ett barn i 7års åldern, med en avhuggen hand, och gulbeigevitt alldeles smutsigt knyte om stumpen där handen skulle suttit, och man ser att det är rött igenom eftersom det blöder, och hon är alldeles svart i ansiktet av all smuts o skit, och bara gråter och gråter, och man ser hur tårarna blir alldeles svarta och lämnar rena våta spår på kinderna av smutsen som försvinner av tårarna, och när hon knackar på din bilruta med stumpen utan hand, som är alldeles blodig. Och man tänker på lintottarna hemma som har sina barnvagnar och dagis och fruktkompott klockan 14:00, och så tittar man på henne, det svarta lite lockiga håret, de mörka ögonen, och ser hur förtvivlad hon är, oavsett vart pengarna går, har hon lika ont i sin arm, den blöder lika mycket för det, och hon måste sova ute, jag vill inte ladda upp bilden, det gör för ont.

Ni får en bild på mig istället, hoppas den räcker fint.

Men ni kan väl i alla fall tänka lite på henne, kanske det hjälper.. det kan i alla fall inte bli värre..

Idag är det onsdag, då är det ladies night, man kanske skulle ut o dansa lite?
Kjelle har ju sitt knep me "knärycket", jag måste också hitta nåt knep, tills dess kan ni väl kolla in kjelle.
Ni har videon här nedanför.

No comments: