Monday, December 25, 2006

God Jul

Ja da va de christmas day idag och Julafton va ju da saklart igar, det firades med jobb hela dan. Jag va litta trott efter jobbet och firade med att sticka o kopa jordgubbar, det ar ju vinter i Taiwan och det betyder att det blir lite kallare, kallare betyder att svenska sommarfrukter plotsligt ar sasongens frukt. Jag blev forresten erbjuden lite extra service for den ensamne nar jag stod o kopte jordgubbar, eftersom jag slutade jobbet ganska sent och sen stack och kakade revben, eller "Libs" som dom sager har i taiwan, ni vet dom kan ju inte saga "R", sa i alla fall nar maten va avklarad va det i alla fall 23.00, och alla stallen har ju inte oppet, sa stallet jag akte till va ju fullt av tonaringar som va ute efter att fa lite natta-mad, som vi sager hemma i skane, men inte bara tonaringar, utan det ar ocksa det storsta omradet i stan dit folk aker for att sjunga karaoke, och som vanligt ar karaoke, ja det finns ju vanlig karaoke och special karaoke, ni kanske kan rakna ut skillnaden, det ar lite mer service i den speciella, hur som helst stod jag dar och kopte jordgubbar och bakom mig va en av tjejerna som precis avslutat sitt skift, men anda tyckte att en san fin kille som jag skulle inte behova fira julafton ensam. Jag tvekade en stund (valdigt sot + kortkort kjol) men sa att det nog anda var bast sa, men att kanske en annan gang.

Maste bara passa pa och fortydliga att min alldeles sarskilda julhalsning/god jul-onskan, gar till den chilenske magdansoren som var den ende! Ja jag upprepar, den enda javelen som tyckte det kunde va trevligt att ringa mig pa julafton, va fan ni andra gjorde skiter jag fullstandigt i, jag vill inte hora om ert oviktiga skit om julskinkan som trillade ut pa golvet, eller farbror gostas tarm som sprack for han at for mycke kottbullar, det kan ni behalla for er sjalva eller lasa in det pa min rostbrevlada, jag kommer inte att avlyssna den (bara sa ni vet).

Min tacksamhet kommer saklart som ett brev pa posten

Hur e de annars da?

Joda i taiwan var de stora nyheterna som vanligt jattestora nyheter, att det taiwanesiska snabbtaget, i princip samma som Shinkansen i Japan, ja ett sant dar superfrackt tag som ser ut att komma fran framtiden, men att det trots ar samma tag tar langre tid att aka en given stracka pa 400km, eller va det nu va, kommer inte ihag. Och som inte det har va nog! Sa hade nagon forstart det automatiska dorren pa Songshan Airport, det ar ungefar samma som Bromma i Sthlm, en liten flygplats som bara har domestic flights, inom taiwan alltsa, och da hade nagon tydligen rakat springa pa den dar automatiska dorren och nu va den paj och dom hade fatt laga med tejp, och det va den stora nyheten tva dagar sedan, och sa lite uppfoljning till "drogskandalen" dar alla kandisarna akte fast for att ha rokt marijuana, men anda blev slappta utan nagon form av riktigt straff.

Fast allt ar ju inte ankdammen - Taiwan, det finns ju riktiga grejjer som hander i varlden.


Har har jag forresten varit:

En flygbild över en saltfyndighet nära den senegalesiska kusten. Bassänger av mineralfärgat vatten markerar hål där arbetare grävt efter salt. Ofta är det kvinnor som samlar salt med händerna och sedan säljer 50 kilos-säckar för 2 dollar stycket.
FOTO: FINBARR O´REILLY/REUTERS



En gruvarbetare lyfter en hink fylld med lera i sökandet efter guld i en gruva nära Bunia i östra Kongo-Kinshasa. Bilden togs den 30 oktober.
FOTO: JAMES AKENA/REUTERS







En förkrossad shiitisk irakier har smörjt in sitt ansikte med blodet från sin mördade bror i Bagdad den 29 januari. Mannen berättade att brodern halshuggits av rebeller.
FOTO: ALI JASIM/REUTERS




Har firar er alldeles egna Martin med lite julsmink, fotot taget under var Make Up Klass i fredags den 22 December.
FOTO:WENDY/ASIA COLORS







Vi avslutar som vanligt med en bild, den har killen kanske inte gillar sin bil, och visar pa ett tydligt satt hans installning, jag kan genom den har bilden visa vad jag tycker om er och era uteblivna julhalsningar.

No comments: