Sunday, October 7, 2007

Släpp skiten, det e kört!

haha, ja ingen fara me mig, men jag läste precis en artikel om att nån töffe hade sprungit ut från nån butik i sthlm under lördagsshoppingen mitt på blanka dan, och så hade nån vanlig svenne kommit på cykel när han ser nån komma springa med famnen full av nya jackor, med en liten tjej springandes efter, då cyklade han ikapp tjuven och skrek "Släpp skiten, de e kört" fast sen sprutade nån pepparsprej i fejset på honom, så då va de ju inte så roligt längre, men dom fick fast en av tjuvarna i alla fall. Här e tre grabbar som ska hoppa på styltor genom stan, det va nån
reklam för nåra klockor tror jag, och vi ställde upp o målade.


Ja det verkade va mycke som hänt hemma i sverige, nån 16 åring hade dom väl hoppat o sparkat i huvet så han ligger inne på sjukan och det lät riktigt allvarligt. Sen läste jag om vilda västern bonnen som hade dragit fram gamla hagelbrakaren när moppegänget kom och skulle spela allan, nu är det ju alltid en tragedi när sånt händer och att en 15 åring kolade vippen, men jag tycker ändå att barn är ju barn, och därför ska dom behandlas lite snällare, men om dom mopsar sig och ska spela tuffa, och play in the big boys league, ja lite kan jag väl känna att den som sig i leken ger får leken tåla, men som polisen sa, "sen gick det av okänd anledning rent överstyr", jag tycker kommer scouterna och säljar polkagrisar eller julkalendrar tar jag emot dom med öppna armar, men kommer nåra skitungar på låtsasmotorcyklar, och upprepade gånger förpestar min vardag, och man anmäler till polis men ingenting händer, då hade min själ jag också satt ett skott efter dom. Mr Martin i förgrunden, och Yang Min Shan
(shan betyder berg) i bakgrunden.


Ja nog om de, vi har ju haft tyfon här i taiwan, och jag tog tillfället i akt att se på lite dokumentärer jag hade på datorn, en handlade bla. om bosnien och utlandsstyrkan och det första året där i bosnien va de ju fullt krig, och det var bara några få rapporter som nådde hem till sthlm, och när en av de här händelserna om nån artilleribeskjutning av ett svenskt förband kom i tidningen ringde nån ansvarig politiker och frågade vad i helvete som försigick, och undrade om de blivit beskjutna. Javisst svarade officeraren nere i bosnien, men det blir vi ju varje dag, det är inget ovanligt med det, "jamen det låter ju jättefarligt" sa politikern, ja visst fan e de farligt, det är ju därför vi är här. Likadant kan jag känna när jag läste dagens tidning och dom tog upp nånting om den senaste tyfonen vi hade här i taiwan, det beskrevs som om hela helvetet brutit lös, och folk dog som flugor o allt möjligt, och de skrev om att flygplatsen, skolor, arbetsplatser, osv osv va stängda, jamen ojojojoj, vilken nyhet! Det är ju alltid såhär, särskilt på sensommaren, det är inget ovanligt alls, det är ju ungefär som att man i taiwan skulle skriva att nu jävlar e de november i sverige och 10cm snö har kommit, nu kommer nog hela landet att gå under. Vindstyrkan (i byarna) var upp emot 130km/h, och strax utanför taipei 160km/h, och i Yi Lan, som ligger ca 40min med bil från taipei där var vindbyarna upp till 200km/h, och det är ju klart att de e inge skoj att va ute o ranta runt i ringen da. Men vi har ju vårt SMHI här också, och dom har alltid koll på sånt här flera dagar i förväg, så seven eleven bunkrar upp me en massa extra snabbnudlar o sånt, och sen går man dit och köper på sig lite extra, hyr nån dvd-film, och de flesta affärerna med stora fönster, tejpar fönsterna, ja ungefär som ett stort kryss, där de tejpar mitt över rutan för att förstärka lite. Sen sitter man bara inne och väntar, visst kan jag väl hålla med om att det ligger en del bråte lite varstans just nu, men imorrn kommer dom och städar upp allt och eftersom taiwan alltid har massa tyfoner är de flesta byggnaderna och sånt anpassat för det här, det storsta problemet är när det regnar för mycke, ja då snackar vi om ca 600-1000mm per dag, och ihållande regn i åtminstone 24 timmar, då börjar problemen. Men annars e de ingen fara. annars då? i landet där man får servetter när man tankar bilen, och klistermärken när man handlar hos seven eleven, och husytan mäts i Ping (den jättepraktiska enheten Ping som är 36 kvadrat-fot). jo man lever väl jobbet e ok, rullar på bra just nu vädret e fint (kanske inte idag, men i allmänhet) osså kommer jag ju hem till jul! det ska bli skoj jag lägger upp nåra bilder, för har jag inga bilder blir inte mamma glad. PeiTing fyllde 20år och det firade vi på kontoret, och eftersom alla
mobbade mig för mitt långa hår, så viftade jag runt lite extra
och då blev resultatet sådär, ja jäklar va snygg man är.

No comments: