Saturday, March 17, 2007

Hej

Ja hej hopp.

Jag va precis nere o köpte lite salami, danskt bröd, och camenbert ost, och om det va billigt eller dyrt kan ni ju räkna ut själva, men det får man ta. Lite vardagslyx när man ändå jobbar på en lördag kan man väl få unna sig, tycker förresten det är skönt med en butik som inte är så jävla noga med priserna, dom sätter priserna lite sådär på känn, ja mellan tummen o pekfingret, ibland e de billigt, ibland är det helt hopplöst jobbigt dyrt, det är precis som om dom lagt på två extra nollor på skämt, men det är inte så skojigt kan jag lova. Men jag gillar det ändå, inte för att det kanske i sig är så väldigt skoj att betala för mycke, men just för att det inte är så vinstmaximerat och att golvet är tillverkat av återvunna tångaglar för att spara in lite. Det betyder ju också att man allt som oftast får nån liten rolig grej när man handlar, och har man ungar med sig får dom alltid nån liten present, det känns liksom lite snällare.


Det här stöter man ju på oavsett vad man gör, t.ex som när jag va och jobbade nere i Kaoshiung och vi träffade några make up lärare på deras Senior High School, ja och att toaletterna inte är fräscha behöver vi ju inte snacka om, men det är just att det känns så fattigt liksom, att man egentligen ska skämmas för att man blev litta bajsenödig, och så måste man köpa servetter, det finns inget toapapper, utan man måste köpa servetter från en maskin som hänger på väggen, och då får man typ tie små jäkla servetter som minsann inte ser så mycke ut för världen. Ja det är inte kul i alla fall.

Eller som när man flyger med air asia, dom e ju billiga o sådär, men det är ju så fasligt insnålat på allt, det ska säljas kepsar o mössor o allt möjligt skit med deras logo så dom kan klämma ur nån extra krona ur resenärena, och vad du än frågar så har dom det inte "Har ni..." alltid "NEJ".
Flyger man med singapore och har för mycke packning eller nåt i
den stilen, kan man få en gratis plastpåse och den checkas in o allt det där, sen är ju singapore airlines världens kinkigaste och gnälligaste jävla flygbolag, dom har ju en fis på tvären hela tiden! EVA airlines är ju mer lite lattjo sådär, dom överbokar planen alltid (eftersom det alltid är nån som inte dyker upp) och skulle det bli fullt uppgraderar man folk till business class, ja lite fräckt sådär liksom, att där egentligen inte finns plats, men dom säger att dom har det ändå, och som ett par gånger när vi haft på tok för mycke packning, och det finns ju en övre gräns, jag lyckades med bedriften att packa en väska så den vägde 47kg, det är ju lite respect tycker jag. Men det är inte tillåtet, nu har jag glömt, men tror 30kg är max, ja man förstår ju stackars baggage-grabbarna som ska slänga väskor hela dagen, inte kul med 47kg, hur som helst bara skrev dom ner vår totala vikt, från otillåtna 89kg, till 75kg, det blev ju extra tillägg och avgift men det gör inte så mycke.

Sen så har det ju varit mycke nyheter hemma som vanligt, allas vår favorit-Mona har ju tagit kommandot, att det nu var en toblerone som fällde henne är ju bara ljug o båg det va ju en massa obetalda räkningar hon hade trixat med, fast hon stod ju där me kvittot i handen och sa nån toblerone, ja ni vet ju själva, det men det va ju inte sant för fem öre, sen att hon va ute o söp me stenbeck och blev avlämnad nåt kvarter från huset på när det t.om hunnit bli ljust ute, ja, nä men vi snackar inte mer om det, nu är det som det är, sen att jag kan tycka att Mona har man ju fått för sina synders skull, men vi får väl se hur det går.

Jag hörde att det blev ett väldigt rabalder om den där Nalin Pekgul (fint namn), som hade tydligen, ja hon är ju nåt med sossarnas kvinnoförbund, hon hade tydligen lämnat kravet om 6 timmars arbetsdag, och det var ju fasansfullt. När en väl har tagit sitt förnuft till fånga börjar tydligen dom andra snacka, ja jag kan säga er en sak, när jag blir statsminister ska vi inte behöva jobba nåt alls! Nejnej, inte behöver man väl jobba?! Jag menar nu i globaliseringstiderna när kineserna jobbar röven av sig, pakistan, bangladesh o indien tillverkar allt vi konsumerar, inte verkar det väl rimligt att vi ska behöva jobba? Nej fan, det är bättre vi går ner i arbetstid, har pappamånad, lekstund på jobbet, kramkvart, kafferep och myshörna, sen ska vi gärna anställa nån med funktionshinder, en halt o en lytt o lite annat folk, ja nu strävar ju inte jag efter ett mönstersamhälle där frenologi är det vi forskar inom. Men jag menar lite jävlarannama får man väl ha, vi kan ju inte bara slappa o slöa och till
sätta arbetsgrupper och utredningar för att komma nån vart, nån jävel måste ju jobba!

Osså hade ju han i finland, presidentkillen där från centern vatt på o fingrat på nån tjej för mycke, han hade tydligen varit i farten för ett år sedan också och skickat lite trånande sms till sin hårfrisörska. Nu kan jag ju fråga
mig hur han fått hennes mobilnummer om dom inte hade nått lite på gång där ett tag, men det stod det inget om i artikeln. Men tydligen nu lagom till presidentvalet hade ju nån gammal brud han vatt ihop me skrivit nån bok om diverse smaskigheter i deras förhållande, och det hade ju varit lite rajtan tajtan i både representationsbastun och bubbelpoolen och sånt, men det som nu va lite roligt var att hans tydligen tafatta och lite fumliga intima talanger, när det väl blivit kända för allmänheten, inte möttes av några sura reaktioner, utan istället tyckte folk att han framstod som mer mänsklig, det var trots allt inget konstigt han hållig på me, det va ju bara hans tjej och vad dom hade pysslat med. Hur som helst fick den här boken med alla dess intima detaljer och smaskigheter bara folk att tycka mer och mer om honom, och i dagsläget är han den mest populära presidentkandidaten, t.om alla de andra partierna, om de måste föreslå en presidentkandidat, föreslår de honom, och inte sin egen partikandidat.
Så kan det va..

Och det kan jag ju tala om för er, att om Rikard Karlström hade fått lite uppgifter av mig, och skrivit ihop den där boken om mina memoarer och äventyr, då kan jag lova er att om resten av världen reagerar som
finlands befolkning, hade jag lätt blivit Världspresident, efter allt rajtantajtan i livet både innan och nu det senaste året, så kvittar det hur inpopulär jag varit innan, efter en sån bok som väl närmast hade fått se ut som sveriges rikes lag, med tunna blad, och minimal text, och en sådär 1000 sidor, hade det nog ändå bara kunnat innehålla första kvartalets stolligheter här i asien.

Ja imorrn 07:40 sticker jag till singapore, och om nu malaysia har lite smuts i hörnen, kan jag lova er att singapore är ett rent helvete.

Såhär såg det ut förra gången i singapore, fast då va de exhibition..


Är det nån som vet hur det gick för Ola i Sveriges Man 2007? Han vann väl deltävlingen och blev Mr Törringelund, men sen då? Om fille o dom andra inte e för upptagna med müsli o råg i ryggen o sånt skit bara idioter bryr sig om, (en riktig karl äter varmkorv till frukost).
Ja ni har på tok för mycke fritid hemma, det är liksom ett sånt slöseri med tid, sitter man inte och blir gammal över sudoku, har man fått för sig att man ska bli vinexpert, cigarrmästare eller choklad-förstå-sig-påare, och sen när man träffas ska man brottas om vem som varit på den konstigaste semestern, köpte med sig mest billig sprit från tyskland, äter nyttigast eller vet exakt hur många Joule det finns i en tallrik fil o flingor, eller nåt annat som nån egentligen inte bryr sig om. Sen får man inte handla sina kläder på dressman, och så ska man klä sig så moderiktigt som möjligt, inte snyggt, utan bara efter mode så är det bra, se gärna ut precis som alla andra, då är det jättefint, eller så kan man försöka välja sin egen stil, som pelle i sthlm som tycker det är jättekul med rosa lovikavantar, för det är ju originellt, väldigt originellt. Det är så viktigt att hitta sig själv och skapa sig en egen identitet, där man gör ett val att jo nä jag e sån som bara lyssnar på Enya eller panflöjtsmusik, för det är ju bra. När hela samhället bara är en social hets om vem som ska förverkliga sig själv hela tiden, är det ju inte konstigt att ni hemma i sverige hellre tar livet av er än låter det ta slut på det gamla
vanliga sättet.

Men en rolig sak kom jag att tänka på idag, ja förutom att det blev ett nytt land på listan efter att ha varit ute på discodans igår,
men det kan vi ju prata mer om nån annan gång,


Sådär såg jag förresten ut igår --->


vissa grejjer e ju trots allt bra med Sverige, som när pappsen va ute o skulle köpa kebab och när han skulle betala så sa dom:
"dhuh fåh dhen" farsan fattade inte riktigt utan
"jaja, javisst, men hur mycke kostar de?",
"nejnej, dhu fåh dhen",
"jajaja, men hur mycke?",
"nej men du få den, du kommer hit ofta, dhu fåh dhen"
Det händer ju inte här borta, men lite roligt.

No comments: